Verantwoorde kleding merken voor de Sinterklaas inkopen

De Fair Wear Foundation Shopping List is nu beschikbaar

29 NOVEMBER 2012

Amsterdam, 29 november 2012 - Als geen ander is Sinterklaas bezorgd om de arbeidsomstandigheden waaronder zijn cadeautjes worden geproduceerd. Fair Wear Foundation maakt het de goedheiligman en al zijn hulp-Sinterklazen dit jaar daarom een stuk makkelijker om modieuze, maar verantwoord geproduceerde presentjes in te slaan. Op de website van FWF is namelijk een interactieve shopping list te vinden met daarop de vele merken die zijn aangesloten bij de organisatie. FWF is een onafhankelijke non-profit instelling die werkt aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van werknemers in de kledingindustrie wereldwijd.

Iedereen kan op de website een persoonlijk boodschappenlijstje maken, en meer lezen over de maatregelen die FWF leden ondernemen om de arbeidsomstandigheden waaronder hun kleding geproduceerd wordt te verbeteren - met daarop merken zoals Suit Supply, Nudie Jeans, Haglöfs, McGregor en vele anderen. Van mode tot outdoor kleding en sport outfits: FWF deelnemers werken er hard aan om hun toeleveringsketen continu te verbeteren.

Fair Wear Foundation benadrukt dat het helaas nog steeds lastig is om '100% Fair' kleding te garanderen. 'In plaats van certificaten toe te kennen publiceren wij de rapporten over onze leden op onze website.' zegt FWF directeur Erica van Doorn. 'Daarin is precies te vinden welke maatregelen het merk getroffen heeft om zaken te verbeteren. Lidmaatschap van FWF betekent dat je moet blijven verbeteren, en consumenten kunnen deze jaarlijkse rapporten op onze site dan ook volledig inzien.'

In deze korte animatie film van FWF, The Fair Wear Formula, worden een aantal grote problemen in de kledingindustrie uitgelegd - en wat FWF samen met de aangesloten merken doet om dit te verbeteren. De Sint was al overtuigd, en hij liet weten dit jaar zeker veel verantwoorde merken in te slaan!

Over Fair Wear Foundation

Fair Wear Foundation (FWF) zet zich in voor betere arbeidsomstandigheden voor de honderdduizenden arbeiders die kleding maken voor de bij FWF aangesloten merken. FWF ontwikkelt al meer dan tien jaar effectieve oplossingen voor de cruciale problemen waarmee arbeiders in de kledingindustrie geconfronteerd worden. De vier belangrijkste activiteiten zijn:

• Controleren dat de bij FWF aangesloten merken de mensenrechten in hun toeleveringsketen respecteren
  • Controleren van arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken
  • Instellen van klachtenlijnen in 15 productielanden
  • Zorgen voor samenwerking tussen fabrieken, merken en alle andere belanghebbenden.

FWF is een onafhankelijke non profit organisatie die bestuurd wordt door brancheorganisaties, vakbonden en NGO’s. FWF zorgt voor duurzame verbeteringen door intensieve samenwerking met locale organisaties.

De ruim 80 bij FWF aangesloten bedrijven komen uit zeven Europese landen en voeren samen rond 100 kledingmerken. FWF merken worden in zo’n 20.000 winkels in meer dan 70 landen wereldwijd verkocht. De productie wordt gecontroleerd in 15 landen in Azie, Europa en Afrika.

De ontwikkeling van de FWF Shopping List wordt mede mogelijk gemaakt door CNV Internationaal.

Spokespeople
  • Default avatar2