Fair Wear Foundation lanceert Business-to-Business Brandfinder

Online tool helpt inkoopafdelingen en en winkeliers bij het vinden van verantwoorde kledingmerken

23 JANUARI 2013, AMSTERDAM
Samenvatting
Fair Wear Foundation (FWF) heeft een 'Business-to-Business (B2B) Brandfinder' gelanceerd: een online tool waarmee zakelijke klanten bij FWF aangesloten merken kunnen vinden. FWF-deelnemers werken aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden in hun productieketens.

De B2B Brandfinder van FWF is bestemd voor zowel inkoopmanagers bij overheidsinstanties en ondernemingen als winkeliers en goothandelaren. Met behulp van deze tool kunnen gebruikers zoeken op verschillende kledingtypes, zoals werkkleding, beschermende kleding, uniformen en promotionele kleding.

Meer dan tachtig bedrijven, die samen ruim 120 merken vertegenwoordigen, zijn aangesloten bij FWF, een onafhankelijke non-profitorganisatie die zich richt op het wereldwijd verbeteren van  arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. De unieke benadering van FWF erkent dat '100% Eerlijke' kleding nog niet bestaat en legt de nadruk op praktische stappen die merken kunnen nemen om het risico op problemen in fabrieken te verminderen. Deelnemers moeten de acht FWF Arbeidsnormen ondertekenen. Deze code is gebaseerd op de principes van de VN en de ILO. FWF rapporteert jaarlijks over de voortgang van haar deelnemers en de manier waarop deze bedrijven de Code hebben geimplementeerd in hun productieketen.

"Steeds meer overheden en ondernemingen zijn geïnteresseerd in duurzaam inkopen. Een belangrijk onderdeel van duurzaamheid is respect voor mensenrechten in de toeleveringsketens", aldus Erica van Doorn, directeur van Fair Wear Foundation. "FWF krijgt veel vragen van zowel inkoopmanagers als winkeliers en groothandelaren die voor verantwoorde merken willen kiezen. De B2B Brandfinder is ontworpen om deze vragen te helpen beantwoorden."

Een voorbeeld van de belofte om duurzaam in te kopen komt van het Nederlandse ministerie dat toezicht houdt op het inkoopbeleid. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft FWF aangewezen als 'goedgekeurd keteninitiatief’ voor duurzame inkoop. Dit betekent dat ondernemingen die lid zijn van FWF voldoen aan de sociale duurzaamheidscriteria die zijn vastgesteld voor de verkoop van stoffen of kleding aan de Nederlandse overheid.

De ontwikkeling van de B2B Brandfinder werd mede mogelijk gemaakt door de Subsidiefaciliteit voor Burgerschap & Ontwikkelingssamenwerking (SBOS) van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Fair Wear Foundation (FWF) zet zich in voor betere arbeidsomstandigheden voor de honderdduizenden arbeiders die kleding maken voor de bij FWF aangesloten merken. FWF ontwikkelt al meer dan tien jaar effectieve oplossingen voor de cruciale problemen waarmee arbeiders in de kledingindustrie geconfronteerd worden. De vier belangrijkste activiteiten zijn:

• Controleren dat de bij FWF aangesloten merken de mensenrechten in hun toeleveringsketen respecteren
  • Controleren van arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken
  • Instellen van klachtenlijnen in 15 productielanden
  • Zorgen voor samenwerking tussen fabrieken, merken en alle andere belanghebbenden

FWF is een onafhankelijke non-profitorganisatie die bestuurd wordt door brancheorganisaties, vakbonden en NGO's. FWF zorgt voor duurzame verbeteringen door intensieve samenwerking met lokale organisaties. De ruim 80 bij FWF aangesloten bedrijven komen uit acht Europese landen en voeren samen zo'n 120 kledingmerken. FWF merken worden in zo'n 20.000 winkels in meer dan 70 landen wereldwijd verkocht.

• Default avatar2

Sophie Koers