Akkoord Bangladesh: brengt eerlijke kleding stapje dichterbij

16 MEI 2013, AMSTERDAM
Samenvatting
Met het akkoord over brandgevaar en gebouwveiligheid in Bangladesh zetten grote internationale kledingbedrijven een eerste stap om de arbeidsomstandigheden in één van de grootste productielanden te verbeteren. Fair Wear Foundation verwelkomt het historische akkoord, en hoopt dat het snel wordt gevolgd door andere hoognodige maatregelen.

Van Doorn wijst erop dat onveiligheid niet alleen wordt veroorzaakt door nalatige fabrieksdirecteuren of falende inspecties. ‘Kledingmerken leggen vaak een enorme druk op prijzen en levertijden, met alle gevolgen van dien.’ Daarom controleert Fair Wear Foundation ieder jaar de manier waarop haar leden zaken doen met hun fabrieken.

De kledingindustrie in Bangladesh kampt bovendien met andere hardnekkige problemen zoals lonen rond de armoedegrens, extreme werktijden en seksuele intimidatie van vrouwen. Dagelijks worden zo de rechten van miljoenen kledingarbeiders geschonden. Juliette Li, de FWF-landencoördinator voor Bangladesh: ‘Wij zijn al bijna tien jaar actief in Bangladesh. Hoewel wij zeker niet alle antwoorden hebben, zorgt onze brede aanpak met onafhankelijke inspecties ervoor dat de bij ons aangesloten bedrijven voorop lopen in de kledingindustrie.’

Bij de Fair Wear Foundation zijn 90 internationale bedrijven – samen goed voor 120 kledingmerken – aangesloten. Zij hebben zich vrijwillig verplicht te werken aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden, inclusief veiligheid en gezondheid. FWF heeft inspectieteams in 11 productielanden. Ook heeft FWF in al die landen klachten-hotlines: fabrieksarbeiders kunnen (anoniem) een locaal nummer bellen over schending van hun arbeidsrechten.

Kleding van FWF leden wordt verkocht in meer dan 20 duizend winkels verspreid over meer dan 80 landen. De bij FWF aangesloten merken komen uit vrijwel alle marktsegmenten – van prijsvechters tot duurdere modemerken, (buiten)sportkleding en werkkleding. Het is dan ook een hardnekkig misverstand dat het verbeteren van arbeidsomstandigheden leidt tot dure kleding in de winkel. De productiekosten zijn vaak slechts een fractie van de verkoopprijs.

EINDE PERSBERICHT

• Default avatar2